Kathmandu Photo Galleryproudly presents

Past gazes on the present

A photographic exhibition by

Manit Sriwanichpoom

5 February – 25 March 2022

.

One of Manit Sriwanichpoom’s greatest abilities, when he explores the pioneer work of his elders, is to preserve a sense of wonder and to consider that nothing is ever completely lost. 

While in the 2010s he started working on his curatorial project ‘Seeking Forgotten Thai Photographers’, he travelled a long way to meet Pornsak Sakdaenprai in the province of Nakhon Ratchasima. The late photographer had kept in his studio glass negatives of great patrimonial value. Made in the 1960s, they chiefly depict portraits of rural people dressed up as glamourous Luk Thung Thai country music stars. 

Regrettably, humidity and moisture left their mark over time and many of these negatives were irreversibly stuck together. Undeterred, Manit saw in this unfortunate event an alternative path to explore: he sought to revive the existing negatives and, by means of a subtle layering, he created a gripping imagery unfolding a new perspective. The result is bewitching and invites us to sense the spectral presence of men and women once strangers to one another and now brought together.  

‘Past gazes on the present’ is like a palimpsest which reveals itself in a thread of overlapped meanings. The series as a whole offers to our gaze a projection surface that mobilises our fantasies. Thanks to his ability to transform accidents into opportunities, Manit sets up, in the most organic way, a fruitful amalgam that transcends time and identity. Who is who in the portraits we view? Is it her gaze or his? Is he a monk or a dandy? In the end, aren’t we all plural beings? The more we look at these enigmatic faces, the more they seem familiar yet inherently inscrutable.  

Didier Mayhew

Photo-artist Manit Sriwanichpoom has been creating and exhibiting work of Thai contemporary art for over 30 years. His work has been widely exhibited both in Thailand and internationally, forming part of many of the world’s important museum and private collections. 

เมื่ออดีตจ้องมองปัจจุบัน

นิทรรศการภาพถ่ายโดย

มานิต ศรีวานิชภูมิ

5 กุมภาพันธ์ – 25 มีนาคม 2565

.

ความสามารถสำคัญยิ่งอย่างหนึ่งของ มานิต ศรีวานิชภูมิ เมื่อเขาสำรวจผลงานภาพถ่ายอาวุโสรุ่นบุกเบิก นั่นคือ การคงไว้ซึ่งความอัศจรรย์  และความเข้าใจว่าไม่มีสิ่งใดสูญหายไปอย่างแท้จริง 

ปี 2555  ขณะทำโครงการ ค้นหาช่างภาพไทยผู้ถูกลืม มานิตเดินทางไปพบ พรศักดิ์ ศักดิ์แดนไพร (2481-2564) ณ ห้องภาพพรศิลป  พิมาย  นครราชสีมา  สถานที่เก็บฟิล์มกระจกมรดกวัฒนธรรมอันทรงคุณค่า  ซึ่งพรศักดิ์สร้างสรรค์ขึ้นในช่วงระหว่างปี 2507 – 2512 โดยทั้งหมดเป็นภาพถ่ายบุคคลชาวชนบทที่แต่งตัวทันสมัยเลียนแบบดารานักร้องลูกทุ่งที่พวกเขาชื่นชอบในเวลานั้น

น่าเสียใจที่ความร้อนชื้นได้ทิ้งร่องรอยกาลเวลาเอาไว้บนฟิล์มกระจกเหล่านี้  จำนวนมากหลอมละลายติดกัน จนแยกไม่ออก  มานิตเห็นโชคร้ายนี้เป็นหนทางใหม่ของการสำรวจ  เขาหาหนทางชุบชีวิตฟิล์มกระจกที่ยังอยู่ดีโดยนำมาวางซ้อนกันอย่างบรรจง  ทำให้เกิดภาพน่าสนใจสร้างมุมมองใหม่ชวนมอง  และเชื้อเชิญผู้ชมสู่ภาพลักษณ์แปลกตาของชายและหญิงในภาพ  ซึ่งครั้งหนึ่งคือคนแปลกหน้าของกันและกัน  แต่กลับมาซ้อนทับผสมปนเปเป็นหนึ่งเดียวกันในภาพ

เมื่ออดีตจ้องมองปัจจุบัน เหมือนกับการเขียนตำราใหม่บนตำราเก่า โดยลบตัวหนังสือเก่าออกและเขียนใหม่ทับลงไป  ซึ่งเผยตัวเองแบบเส้นเกลียวเชือกแห่งความหมายที่ซ้อนทับไปมา  การนำเสนอโดยรวมของผลงานชุดนี้สู่การจ้องมองของเราผู้ชม  ในรูปแบบกล่องไฟส่องสว่างนั้นมีผลต่อจินตนาการฝันเฟื่องของเรา  ด้วยความสามารถในการแปรอุบัติเหตุให้เป็นโอกาส  มานิตทำการผสมผสานได้อย่างเป็นธรรมชาติและลงตัว  ทำให้ผลงานก้าวข้ามกาลเวลาและอัตลักษณ์ของบุคคลบนแผ่นกระจก: ใครคือใครในภาพบุคคลที่เรามอง?  นี่คือสายตาจ้องมองของเขาหรือของเธอ?  เขาในภาพคือพระหรือชายขี้สำอาง?  ท้ายที่สุดตัวเราอาจเป็นสิ่งมีชีวิตพหูพจน์?  ยิ่งเราจ้องมองใบหน้าอันลึกลับเหล่านี้  เราจะยิ่งรู้สึกคุ้นเคยแต่ก็ยังไม่อาจหยั่งถึงพวกเขาอยู่ดี 

มานิต ศรีวานิชภูมิ เป็นศิลปินภาพถ่ายแถวหน้า  และเป็นผู้บุกเบิกวงการภาพถ่ายร่วมสมัยไทยมากกว่า 30 ปี 

  ดีดิเอร์ เมย์ฮิว