Kathmandu Photo Gallery

proudly present

Senee Mongkol’s Trunk

7 September – 26 October 2019

[Opening party Sat 7 Sept, 6.30 – 9.00 pm.]

 

 

A Vietnamese soldier lies dead by a ditch as three Thai soldiers shoot at the stiff and bloating corpse from the other side, then throw rocks at it, like nasty boys, except there is no malice; they’re merely making sure the body is not booby-trapped with a mine. In the next frame on the same roll of film, around noon in ceaseless rain, panicking Cambodians laden with possessions run for their life from a Vietnamese attack. These black and white photos taken by Senee Mongkol in 1980 had been left in a big silver metal trunk. This treasure chest was recently opened for the first time since its owner died suddenly of a heart attack at the young age of 33 years and 9 months, on 11 March 1986, or over 33 years ago.

 

Inside the trunk there are about 50 rolls of black and white negatives and hundreds of slides, all in a state of decay, the melted film sticking to the plastic sleeves. Some pieces had curled up and bent and crumbled on contact. These photos were taken between late 1979 – 1983 and are mostly of Khmer refugees on the Thai-Cambodian border.

 

Curator Manit Sriwanichpoom: “The fascinating quality of these previously unseen and unpublished photos from 1979 – 1983 that Senee Mongkol left behind is their childlike innocence, as if seen by a clever, profound child who is attempting to plumb the human psyche. Even in war, in the hour of life and death, human beings retain their gentle beauty, though just a glimpse may be seen as their eyes light up for Senee to capture the image, before their features dissolve again into panic and fear. These hundreds of photographs had been incubating within the metal chest for a long time in the heat and humidity, both accelerating the chemical decomposition of the 35 mm film, altering the colour, curling the negative, some breaking off, turning to dust. But as with well-matured, aged mellow whisky, the newborn aesthetics created by time is fresh and powerful, the memento of humanity’s eroded memories, a thing of beauty nevertheless.”

 

Senee Mongkol (full surname Daimongkol) was born on 4 June 1952, of Mon blood from Koh Kred island, Nonthaburi. While in the second year of Nonthaburi Girls School, he won an AFS scholarship as a one year exchange student in America. Upon his return, Senee dropped out of formal education to live a life of freedom and adventure, first joining Prachatipatai newspaper as both reporter and photographer. His last newspaper job was with Business Times, which closed down in 1979, after which he became soundman for foreign TV news teams. Freed from professional obligations, his photography turned personal, a free labour of love, no longer the assignment of a newsman reporting on a situation.

 

 

 

 

 

คัดมันดู โฟโต้ แกลเลอรี่

ภูมิใจเสนอ

นิทรรศการภาพถ่ายจาก

หีบสมบัติของ เสนีย์ มงคล

7 กันยายน – 26 ตุลาคม 2562

[เปิดนิทรรศการ เสาร์ที่ 7 ก.ย. เวลา 18.30 – 21.00 น.] 

 

ทหารเวียดนามนายหนึ่งนอนตายหงายท้องแข็งทื่ออยู่ริมลำคลอง  ฝั่งตรงข้ามคลองมีทหารไทยสามนายกำลังเอาศพนั้นเป็นเป้ายิง  ก่อนจะเปลี่ยนเป็นปาหินใส่แบบเด็กใจร้าย  เพื่อให้พวกเขาแน่ใจว่าไม่มีกับระเบิดผูกติดไว้กับศพ  ภาพถัดมาในฟิล์มม้วนเดียวกัน  ท่ามกลางฝนเที่ยงวันที่ตกไม่ขาดสาย  ชาวบ้านเขมรสีหน้าตื่นกลัวกำลังหาบคอนสัมภาระหนีตายจากการโจมตีของทหารเวียดนาม  นี่คือภาพถ่ายขาว-ดำ ปี 2523 ของ เสนีย์ มงคล ที่ถูกทิ้งไว้ในหีบเหล็กขนาดใหญ่สีเงิน  หีบเหล็กเก่าใบนี้เพิ่งถูกเปิดออกเป็นครั้งแรกนับจากเจ้าของได้เสียชีวิตลงแบบเฉียบพลันด้วยโรคหัวใจขณะมีอายุเพียง 33 ปี 9 เดือน เมื่อ 11 มีนาคม 2529 หรือกว่า 33 ปีมาแล้ว

 

ภายในหีบพบว่ามีฟิล์มเนกาทีฟสีและขาว-ดำ ประมาณ 50 ม้วน  และฟิล์มสไลด์นับร้อยชิ้น  ทั้งหมดอยู่ในสภาพเสื่อมสลาย  เนื้อฟิล์มละลายติดซองพลาสติก  บางชิ้นบิดงอและแตกหักทันทีที่หยิบมันขึ้นมาดู  ภาพถ่ายเหล่านี้โดยส่วนใหญ่เป็นภาพเหตุการณ์ผู้อพยพลี้ภัยสงครามชาวเขมรตามชายแดนไทย-เขมร

 

มานิต ศรีวานิชภูมิ ภัณฑารักษ์นิทรรศการกล่าวว่า ความน่าสนใจของภาพถ่ายระหว่างปลายปี 2522 – 2526 ที่เสนีย์ มงคล ทิ้งไว้เบื้องหลังและยังไม่เคยถูกเผยแพร่มาก่อน  คือมุมมองของช่างภาพคนหนึ่งที่มองโลกแบบเด็กใสซื่อ (Innocence) ผู้พยายามมองลึกลงไปสัมผัสจิตใจของคนเรา  แม้จะอยู่ในสภาวะสงคราม  ความเป็นความตาย  มนุษย์ยังมีด้านที่อ่อนโยนงดงามแม้เพียงชั่ววินาทีหนึ่งสั้นๆก็ตาม เขาและเธอได้สะท้อนผ่านแววตาให้เสนีย์ได้จับภาพเอาไว้  ก่อนที่มันจะมลายหายไปเป็นความกลัวและหวาดระแวง ภาพถ่ายจำนวนนับร้อยชิ้นเหล่านี้ถูกเก็บบ่มในหีบเหล็กมายาวนาน  ทั้งความร้อนบวกความชื้น  ต่างช่วยเร่งปฏิกิริยาเคมีของฟิล์ม 35 ม.ม.ให้มีสีสันผิดเพี้ยน  ตัวฟิล์มบิดงอ  และบางชิ้นแตกหักเป็นผง  เหมือนเหล้าเก่าเก็บบ่มจนได้ที่  ผลลัพธ์ของภาพที่ได้จึงเกิดสุนทรียภาพใหม่ที่ทรงพลัง และนี่คือความทรงจำของมนุษยชาติอันเสื่อมสลาย  แต่งดงาม”

 

เสนีย์ มงคล (หรือ ด้ายมงคล – นามสกุลเต็ม) เกิด 4 มิถุนายน 2495 มีเชื้อสายมอญเกาะเกร็ด นนทบุรี ขณะเรียนมัธยมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนสตรีนนทบุรี  เขาสอบชิงทุน A.F.S. (American Fellowship Scholar) ไปเรียนที่อเมริกา 1 ปี เมื่อกลับมาเมืองไทยเสนีย์ตัดสินใจยุติการเรียนในระบบและผจญชีวิตในโลกกว้างแบบเสรีชน  เขาสมัครเข้าทำงานกองบรรณาธิการหนังสือพิมพ์ประชาธิปไตย  เป็นทั้งนักข่าวและช่างภาพ  ช่วงเดือนตุลาคม 2521 เขาย้ายไปทำงานให้กับ บิสซิเนสส์ ไทมส์ (Business Times) แต่แล้วต้นปี 2522 หนังสือพิมพ์ฉบับนี้ก็ปิดตัวลง  นับเป็นครั้งสุดท้ายที่เขาทำงานให้กับหนังสือพิมพ์ ก่อนที่จะผันตัวเองมาทำงานให้กับสื่อทีวีต่างประเทศในฐานะผู้บันทึกเสียง (Soundman) ส่วนงานถ่ายภาพถือเป็นงานส่วนตัว  ที่ทำด้วยใจรักและหัวใจอิสระ  ไม่ใช่ในฐานะสื่อมวลชนที่ต้องรายงานสถานการณ์

………………………………