Holy Alloy – Pearly Gates

 

A photographic exhibition by

Kamthorn Paowattanasuk

 

4 October – 30 November 2008

 

For the past two years Kamthorn Paowattanasuk has been visiting monasteries in the Greater Bangkok Area, not exactly to study the Buddha’s teachings, but to check out these temples’ artistic aspirations. In the process he has discovered the contemporary monastic fashion for building unnecessarily large chapels heavily adorned with gold-painted cement idols of the Buddha, Hindu gods or Kuan Yin (Goddess of Mercy). The temple gates are made of ‘alloy’ (expensive aluminum alloy usually found on the ornate gates of new rich Macmansions) to reflect wealth and attract the faithful to places of worship that have become mere tourist attractions. However costly the raw material, the craftsmanship is low in quality, giving rise to a new school of temple art in Thailand, which should be classified as ‘Saksit Alloy’ or Holy Alloy.

 

Acutely observed and technically superb, ‘Holy Alloy – Pearly Gates’, a photographic series in eye-popping colours by Kamthorn Paowattanasuk, may stun you and make you laugh, causing you to exclaim: “This is a monastery?”

 

 

ศักดิ์สิทธิ์อัลลอย

นิทรรศการภาพถ่ายโดย

กำธร เภาวัฒนาสุข

 

4  ตุลาคม – 30 พฤศจิกายน 2551

 

ช่วงสองปีที่ผ่านมา กำธร เภาวัฒนาสุข ใช้เวลาเข้าออกวัดในเขตปริมณฑลรอบๆกรุงเทพฯ มิใช่เพื่อศึกษาธรรมะ แต่เพื่อสำรวจงานศิลปกรรมในวัดวาอารามเหล่านั้น เขาพบแฟชั่นวัดอย่างหนึ่ง คือ ชอบสร้างโบสถ์ขนาดใหญ่โตเกินความจำเป็น ชอบประดับประดารอบวัดด้วยพระพุทธรูปซิเมนต์ทาทอง หรือไม่ก็เป็นประติมากรรมเทพเจ้าฮินดู หรือเจ้าแม่กวนอิม ชอบสร้างประตูรั้วโลหะอัลลอย สะท้อนความมั่งคั่งเพื่อดึงดูดศรัทธา และกลายเป็นแหล่งท่องเที่ยว แต่ด้วยฝีมืองานก่อสร้างตกแต่งคุณภาพต่ำ ทำให้เมืองไทยวันนี้เกิดสกุลศิลปกรรมวัดสมัยใหม่ ที่สมควรให้ชื่อว่า ศักดิ์สิทธิ์อัลลอย”

“ศักดิ์สิทธิ์อัลลอย” คือผลงานภาพถ่ายสีแปลกประหลาดตา ฝีมือและการช่างสังเกตของ กำธร เภาวัฒนาสุข ที่มีต่อวัดชานกรุงเทพฯ ที่ทำให้ผู้ชมต้องงุนงง หัวเราะ กระทั่งประหลาดใจ จนต้องถามศิลปินว่า นี่คือวัดอะไร”

 

…………………………………