Man’s Religion

 

A nude photo exhibition by

Nipon Intarit

 

10 January – 28 February 2015

 

 

Deliberately unarousing, surreal, obscure, Nipon Intarit’s monochrome nudes are different. His models of both sexes lack the preconceived notion of standardised perfection. They are posed to create enigmas that aggressively question the imbalance of power between the sexes in a society founded upon Thai-style Theravada Buddhism, whose cultural framework enshrines male superiority.

 

In ‘Exorcism’, a nude woman is regurgitating her imposed and undesired femininity, as defined by her culture, symbolised here by her long black hair. The image is symmetrical, high-contrast, beautiful. In ‘Mythical Creature’, a thick-bodied, big-chested woman has sprouted a tail of lotus bud, a symbol of Buddhism, as if she is about to achieve enlightenment – a daring defiance Thai Buddhist values and beliefs that debase Thai womanhood.

 

Poet Nipon Intarit (born 1978) dedicated himself to photography for decades before achieving his first solo exhibition, ‘Fairly Tale’, a remarkable series of photographs invoking the rich imaginative world of childhood, at Kathmandu Photo Gallery in 2013.

 

 

ศาสนาของผู้ชาย

นิทรรศการภาพถ่ายเปลือยความเชื่อโดย

 

นิพนธ์ อินทฤทธิ์

 

10 มกราคม – 28 กุมภาพันธ์ 2558

 

 

ภาพถ่ายนู้ดขาว-ดำของ นิพนธ์ อินทฤทธิ์ ต่างจากช่างภาพแนวเดียวกันตรงที่ไม่เน้นการปลุกเร้าอารมณ์ทางเพศให้แก่ผู้ชม ในทางตรงข้าม เขาจงใจเลือกใช้เรือนร่างเปลือยเปล่าทั้งชายและหญิง ที่ไร้ความงามและความสมบูรณ์แบบตามมาตรฐานตลาดมาร่วมกันสร้างภาพประหลาด เหนือจริง คลุมเครือ และลึกลับ บางครั้งก็ยากต่อการตีความ ทั้งนี้เพื่อต้องการรุกเร้าตั้งคำถามต่อประเด็นปัญหาใหญ่ระดับโครงสร้างสังคมที่ชายเป็นใหญ่ ซึ่งมี “พุทธศาสนาแบบเถรวาทไทย” เป็นฐานคิดและอิทธิพลทางวัฒนธรรม จนก่อเกิดปัญหาดุลยภาพระหว่างอำนาจและตัวตนของเพศชายที่มีเหนือเพศหญิง

 

“สำรอก” (Exorcism) หญิงสาวเปลือยกำลังขย้อนเอาความเป็นเพศหญิงที่ถูกสมมติอุปโลกน์ให้ออกจากตัว ด้วยการใช้เส้นผมเป็นสัญลักษณ์ทางเพศที่เธอไม่ต้องการ ภาพขาวจัดดำจัดชิ้นนี้วางองค์ประกอบได้อย่างสวยงาม ลงตัว สมดุลทั้งซ้ายขวา, และอีกตัวอย่างที่น่าสนใจ “สัตว์ประหลาด” (Mythical creature) ภาพร่างเปลือย ตัวหนา อกใหญ่ มีหางเป็นดอกบัวตูม สัญลักษณ์หนึ่งของพุทธศาสนา สะท้อนสภาวะจิตที่พร้อมจะบรรลุธรรมในไม่ช้า นี่คือภาพที่กล้าหาญ กล้าท้าทายค่านิยมและความเชื่อของพุทธเถรวาทไทย ที่กำลังกดทับเพศหญิงไว้ไม่ให้เสมอชาย

 

นิพนธ์ อินทฤทธิ์ (เกิด 2521) กวีผู้หันมาศึกษาและทุ่มเทให้กับการถ่ายภาพนานนับสิบปีก่อนจะมีนิทรรศการเดี่ยวครั้งแรก “เทพนิยาย” ภาพถ่ายวัยเด็กและโลกจินตนาการของพวกเขา เมื่อปี 2556 ณ คัดมันดู โฟโต้ แกลเลอรี่