Kathmandu Photo Gallery

presents

 

In Nowhere Land

 

Slice of Life Photography Exhibition by

Didier Mayhew

 

4 March – 29 April 2017

[Opening party Sat 4 Mar at 6.30 -9.00 pm]

 

 

Transcendent and profound, these apparently familiar images of poverty have been transformed through being seen by the eyes of love. Like a dramatic movie by a great director, French-English photographer Didier Mayhew’s first solo show ‘In Nowhere Land’ is an intensely moving experience with the power to change us. We understand at last the difference between sincere emotion and sentimentalism, between potency and gimmickry.

 

Says curator Manit Sriwanichpoom: “We don’t normally show documentary photography, because usually the photographer has invested no personal emotion, leaving no personal imprint. But Didier Mayhew has total empathy with the lives he is recording; they’re real people to him, human as he is human. They’re not merely photographic subjects under the heading of social victims.”

 

Didier Mayhew’s bond with these children is real and based on trust, built over three years of following around their nomadic families from the Terai, the infamous ‘malarial lowlands’ between the Indian border and the Nepali Himalayan foothills. Unlike the much-photographed colourful Kathmandu Valley people and the iconic Sherpa, these are people who have nothing.

 

“These families live on the margins of Nepalese society and are bitterly rejected,” says Didier. “An invisible but thick veil separates them from the rest of the population. They feel like strangers in their own homeland but they go through life with great dignity.”

 

Trained in psychology and anthropology before turning to photography, Didier Mayhew, 49, is currently at work on a new photographic series in Bangkok, and commutes between Thailand and Nepal, where he lives.

 

 

 

 

 

 

 

ไร้บ้าน ไร้ตัวตน

 

นิทรรศการภาพถ่ายชีวิต โดย

ดิดีเอร์ เมย์ฮิว

 

4 มีนาคม – 29 เมษายน 2560

(เปิดนิทรรศการ เสาร์ 4 มี.ค. เวลา 18.30 – 21.00 น.)

 

 

ราวกับดูหนังชีวิตที่กำกับและถ่ายโดยนักทำหนังระดับโลก  ทั้งที่จริง ดิดีเอร์ เมย์ฮิว เพิ่งลงมือจับกล้องถ่ายรูปเพียงไม่กี่ปี  แต่เขาก็สามารถถ่ายภาพสารคดีขาว-ดำสะท้อนสังคมชุดแรก “ไร้บ้าน ไร้ตัวตน” (In Nowhere Land) ได้อย่างถึงอารมณ์  ทั้งงดงาม  หม่นเศร้า มีทั้งรอยยิ้มคลุกเคล้าคราบน้ำตา  นี่คือภาพถ่ายวิถีชีวิตเด็กเร่ร่อน จากครอบครัวคนชายขอบของสังคมเนปาล ผู้อาศัยอยู่บริเวณที่ราบเทไร (Terai Plain) ถิ่นที่ขึ้นชื่อว่า ที่ราบต่ำดงไข้มาลาเรีย  ซึ่งอยู่ระหว่างชายแดนอินเดียและตีนเขาหิมาลัยของเนปาล

 

ดิดีเอร์ วัย 49 ลูกครึ่งอังกฤษและฝรั่งเศส ผู้เคยเป็นทั้งนักจิตวิทยา และมานุษยวิทยา ก่อนจะหันมาจับกล้อง เขาจึงมีคุณสมบัติพิเศษที่หาได้ยากยิ่งในเรื่องอดทนและความใจเย็น  พร้อมที่จะให้เวลา 3 ปีไปกับเด็กๆ และพ่อแม่ของพวกเขา  เพื่อสร้างการยอมรับและไว้เนื้อเชื่อใจ จนยินยอมให้ติดตามไปด้วยทุกหนแห่ง  เพื่อจับภาพชีวิตที่ดูไร้ค่าของพวกเขา  ทั้งยามสุขและยามทุกข์

 

“ครอบครัวของคนเหล่านี้อาศัยอยู่ชายขอบของสังคมเนปาล  พวกเขาถูกปฏิเสธอย่างขมขื่น  เหมือนมีม่านหนาๆ ที่มองไม่เห็นขวางกั้นพวกเขากับเพื่อนร่วมชาติ  แม้พวกเขาจะรู้สึกแปลกแยกในประเทศของตนเอง  แต่พวกเขาก็ใช้ชีวิตอย่างมีศักดิ์ศรี” ดิดีเอร์ กล่าวถึงความตั้งใจที่อยากให้ผู้ชมเห็นคุณค่าความเป็นมนุษย์ของคนชายขอบ  ผู้ที่โลกลืมไว้ข้างหลัง

 

“ปรกติเราจะไม่แสดงภาพถ่ายสารคดี  เพราะช่างภาพมักจะมีระยะห่าง  ไม่ค่อยทุ่มเทอารมณ์และความรู้สึกของตัวเองให้กับสิ่งที่ถ่าย  แต่กรณีดิดีเอร์นั้นเราจะไม่เห็นช่องว่างนี้  เขาทุ่มเททุกอย่างให้กับเรื่องราวที่เขาบันทึก  แล้วเราสัมผัสมันได้  งานของเขาจึงเป็นมากกว่าสารคดีพื้นๆธรรมดา  เขาเชื่อว่าภาพถ่ายสามารถสร้างความเข้าใจและเห็นอกเห็นใจเพื่อนมนุษย์ด้วยกัน” มานิต ศรีวานิชภูมิ ภัณฑารักษ์ของแกลเลอรี่เล่าถึงความประทับใจต่อผลงานชุดนี้

 

ดิดีเอร์ เมย์ฮิว เดินทางไปมาระหว่างเนปาลและประเทศไทย  เพื่อสร้างสรรค์ผลงานชุดใหม่ในกรุงเทพ

 

……………………….