Kathmandu logoPrint

 

 

Kathmandu Photo Gallery & PhotoBangkok

proudly present

 

 ‘Many Rivers’

A photographic exhibition by

Bruce Gundersen

1 September – 27 October 2018

(Opening party Saturday 1 September from 6.30 – 9 pm)

Pre-opening:

On September 1, 2018 at 5.00 pm Gundersen will also be showing his film, Tabaung, the Loveliest Season of the Year, shot in Myanmar in 2004.

 

 

Many Rivers’ invokes the psychic creatures of Southeast Asia: dredged up from the collective unconscious, the magnetic shape of a hooded cobra with a woman’s wistful face; a young maiden in a sabai, alone beside a jungle stream—a place and time where magic, terrible or otherwise, happens.

For 12 luminous years, artist Bruce Gundersen has immersed himself in fairy tales from the lands of the Naga: Laos, Cambodia, Myanmar and Siam, with their storied rivers, whose myths celebrate the people’s close bond with nature spirits and supernatural forces. Here the line is blurry between the visible and invisible; where does ‘reality’ end and ‘fantasy’ begin? Do they in fact, as in Bruce Gundersen’s sublime photomontages printed on silk, overlap in beauty?

These stories and sacred initiations have come down to us from Southeast Asian prehistory, filtered through Buddhist, Hindu and Animist cosmology and repeatedly revealed over the ages through literature, song, dance and visual art. Despite his New York roots, Gundersen authentically belongs to this tradition.

Bruce Gundersen: “My work is a contemporary approach to an ancient codified language of gesture and storytelling, presenting complex visual ambiguities, perceptually bridging painting and photography.

Bruce Gundersen is an interdisciplinary artist exhibiting his work in a variety of established venues. His collaborative performance art duo Gundersen/ Clark has been included in festivals and contemporary museums in The United States and Europe. His collaborative video work FISHGUN FILMS has documented dance rituals of Southeast and South Asia. His interest in universal cultural legends and myths is an ongoing creative investigation, inspiring his digital art prints.

 

—————————————————————————-

 

คัดมันดู โฟโต้ แกลเลอรี่ และ โฟโต้บางกอก 2018

ภูมิใจเสนอ

 

หลากสายแม่น้ำ

(Many Rivers)

 

นิทรรศการภาพถ่ายโดย

บรูซ กุนเดอร์เสน

(Bruce Gundersen)

 

1 กันยายน – 27 ตุลาคม 2561

[เปิดนิทรรศการ เสาร์ที่ 1 ก.ย. เวลา 18.30 – 21.00 น.]

 

พิเศษ – ก่อนเปิดนิทรรศการ

เสาร์ 1 กันยายน เวลา 17.00 น. จะมีการจัดฉายภาพยนตร์ ‘Tabaung’ ซึ่ง บรูซ กุนเดอร์เสน ถ่ายทำจากพม่า เมื่อปี 2547

 

ภาพชุด ‘หลากสายแม่น้ำ’ ปลุกเสกภูตผีจากจิตภพแห่งเอเชียอาคเนย์:  ลากขึ้นมาจากก้นบึ้งใต้จิตสำนึกส่วนรวม  รูปร่างตรึงตาพาขนลุกของงูเห่าแผ่แม่เบี้ยที่มีใบหน้าเป็นหญิงช่างฝัน;  สาวน้อยห่มสไบอยู่เพียงลำพังริมธารกลางป่า – สถานที่และช่วงเวลาที่ดูเหมือนมาบรรจบกันเพื่อให้กำเนิดมนตรา  ไม่ว่ามนตรานั้นจะนำสู่ศิริมงคลหรือสิ่งน่าสะพรึงกลัว

 

12 ปีอันสุกสว่างที่ศิลปิน บรูซ กุนเดอร์เสน ได้ดำดิ่งลงไปในนิทานปรัมปราจากดินแดนแห่งพญานาค:  ลาว, กัมพูชา, พม่า, และสยาม  ซึ่งล้วนเปี่ยมสายน้ำที่อบอวลด้วยตำนานที่เฉลิมฉลองความสัมพันธ์อันแนบสนิทระหว่างมนุษย์กับผีสางนางไม้  และพลังเหนือธรรมชาติ

 

ที่นี่ ที่ดูเหมือนไม่มีเส้นแบ่งระหว่างสิ่งที่มองเห็นและสิ่งที่อำพรางอยู่  ‘ความเป็นจริง’จบสิ้น และ ‘จินตนาการ’เริ่มต้นตรงไหน?  หรือว่ามันทับซ้อนกันอยู่ในความงดงาม  อย่างเช่นในความเร้นลับของภาพโฟโต้มอนทาจที่พิมพ์บนผ้าไหมของ บรูซ กุนเดอร์เสน

 

นิทานเหล่านี้  อันเป็นพิธีกรรมศักดิ์สิทธิ์เพื่อเบิกตาผู้ได้รับฟัง  ได้มีการส่งทอดลงมาสู่เราจากยุคก่อนประวัติศาสตร์ของสุวรรณภูมิ  โดยกลั่นกรองผ่านภูมิจักรวาลของพุทธ, ฮินดู และธรรมชาติบูชา  โดยที่ในแต่ละยุคสมัยมีการเผยแพร่สู่คนรุ่นหลังผ่านวรรณกรรม, ดนตรี,  การฟ้อนรำ  และจิตรกรรม  แม้ว่า บรูซ กุนเดอร์เสน จะมาไกลจากนิวยอร์ค  อีกฟากฝั่งของโลก  แต่แน่นอนว่า  เขาคือลูกโซ่ทองคำแท้ในประเพณีเก่าแก่ของลูกหลานพญานาค

 

บรูซ กุนเดอร์เสน เป็นศิลปินที่ใช้สื่อศิลปะหลากหลายสาขา  เขาสนใจในเรื่องเล่าตำนานภูตผีท้องถิ่นในแถบเอเชียใต้และเอเชียตะวันออกเฉียงใต้  บรูซ กุนเดอร์เสน จบศิลปะจากม.นอร์ธอิลลินอยส์ ปี 2512 (BFA Northern Illinois University 1969) และปริญญาโทจากสถาบันศิลปะชิคาโก ปี 2515  (MFA School of the Art Institute of Chicago 1972)